Obserwatorzy

niedziela, 16 maja 2021

Czas tulipanów / The tulips time

Moi stali czytelnicy wiedzą, że pałam ogromną miłością do tulipanów. Zachwycają mnie ich kielichy unoszące się na wietrze na zdumiewającej delikatnej łodydze. Zachwycające jest zamykanie się delikatnych płatków i otwieranie ku promieniom Słońca -  taki widoczny dowód na to, że rośliny też są istotami żyjącymi. Czy zachwycałabym się nimi gdyby kwitły latem pośród innych kwiatów? Nie wiem. Może fakt, że kwitną wiosną i nawet jeden tulipanowy kielich ukwieca każdy zakamarek jeszcze skąpej kolorystki wiosennej dodaje mu tego piękna i zachwyca. 
My readers know that I love tulips. Tulips are my great love. I love them because they have large flower cups that open to the sun's rays and close on cloudy days. This movement proves that flowers are living things. Would I also be delighted with tulips in the summer? I do not know. I believe that they are the most beautiful at this time of the year.
 
Prawie co roku piszę post na temat tulipanów ponieważ jestem zachwycona nimi od dziecka. Gdzie by nie zakwitły wyglądają bajecznie i dodają uroku każdemu miejscu.Ich kwiat jest ponadczasowy i wpisujący się w każdą modę, pasujący do każdego stylu. Posadzone cebule zakwitną w gruncie, w donicy, w skrzynce wszędzie tam gdzie je wsadzimy do ziemi. Idealne na słoneczne balkony i tarasy. Łatwo zimuje się je w pudełku po butach w chłodnym miejscu a niektórzy nawet wkładają do lodówki tam gdzie przechowuje się pomidory.
I have been loving tulips since I was a child. I believe that they are timeless and fit any style in the garden. They will light up the darkest corner of the garden. I encourage you to grow tulips in the garden, on the terrace and on the balcony. Tulip bulbs winter nicely in a cool place in a shoe box or in a fridge where tomatoes are kept. My tulips spent this winter in the garden because I didn't dug them up. Last year my dad died unexpectedly and I stopped thinking about the garden. Tulips wintered beautifully and grew, and even better bloomed this year. They gave me a happy surprise.
U mnie przezimowały w gruncie. W zeszłym roku niespodziewanie odszedł mój tata i wszelkie prace ogrodowe zostały przerwane a te co próbowałam robić były chaotyczne i w sumie ich nie pamiętam. Jesienią, próbowałam odnaleźć wykopane cebule tulipanów, znalazłam tylko jakąś garstkę i nie mogłam sobie przypomnieć, gdzie jest reszta? Okazało się, że wcale ich nie wykopałam. I wiecie co? Przezimowały, wzmocniły się i wiele z tych, które nie bardzo chciało zakwitnąć, w tym roku cudnie zakwitło.  Powyżej moje skalniakowe tulipany, bo posadziłam je dwa lata temu właśnie dla takiego widoku ale w zeszłym roku poszły tylko w liście.
Przezimowawszy tutaj, dziś tak pięknie kwitną. Jestem nimi oczarowana. O tulipanach można pisać wiele, sama mogę o nich mówić bardzo dużo i jeszcze bardziej się nimi zachwycać, dlatego przejdę już do samych zdjęć z mojego ogrodu. Jeśli kogoś zachęcę do zaproszenia tych przepięknych roślin do ogrodu, na balkon czy taras to będzie mi bardzo miło. Dodam jeszcze, że tak jak wszystkie gatunki tak i tulipany mają swoje odmiany. Odmiany różnią się porą kwitnienia a nawet niektóre potrzebują indywidualnych dla siebie stanowisk do życia. Jeśli chcemy stworzyć tulipanowe ,,wow" w ogrodzie to musimy posadzić odpowiednią ilość cebul z tego samego gatunku. Jeśli chcemy przedłużyć kwitnie tulipanów w ogrodzie to sadzimy różne odmiany w innym terminie kwitnienia. 
I can talk about tulips a lot and admire them even more, so I invite you to see the photos. I will add that the tulips have different varieties. Each variety blooms at different times and sometimes needs different living conditions. If we want to create a so-called wow in the garden, the same variety should be chosen. To extend the flowering of tulips, we plant different varieties. If I encouraged someone to grow tulips in the garden, terrace or balcony, I am very pleased. 
 

 

Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie i dziękuję, że odwiedzacie mój blog.

Thank you very much for reading my blog. I wish you good health. 

:) 

 

 

27 komentarzy:

  1. U mnie na ogrodzie tulipanów brak ale sąsiadka obok ma i nigdy ich nie wykopuje. Zima im nie straszna, dają sobie świetnie radę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To i ja spróbuję w tym roku zostawić je świadomie i zobaczymy co z tego wyniknie :) Dzięki :D

      Usuń
  2. Tulipki nawet podczas letnich bylinowych kwitnień dałyby czadu, to są rośliny stworzone do "ciągnięcia oczu". :-D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mają swój niepowtarzalny urok, ale nie wiem czy nie wolę pierwiosnków, bratków, a potem mniszka ;-) U mnie giną, a wykopywanie to nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę :) Bardzo interesująca dla mnie wiadomość. Mniszki przed tulipanami... wiesz co? Cieszy mnie to, bo to znaczy, że jesteś wielką miłośniczką przyrody :))) Pozdrawiam serdecznie :D

      Usuń
    2. Nie zawsze tak było ;-) Od tego 'rycia' w łące poprzestawiały mi się preferencje ;-))))

      Usuń
  4. Twoje tulipany prezentują się przecudnie. Zauważyłam kilka kolorów i odmian. Ja też je uwielbiam. Niestety, że względu na nornice i karczowniki sadzę w podwójnych, plastikowych koszyczkach. Tulipany wykopuje się po przekwitnięciu i zasuszeniu liści. Przesuszone, jesienią wysadza się na odpowiednie miejsca. Jednak takie prace wykonuje się co kilka lat aby nie dopuścić do zdziczenia cebul.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham tulipany, niestety piaszczysta ziemia to raj dla nornic. Chyba wykopię wszystkie i posadzę w donicach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne takie różnorodne Masz te tulipany. Zauważyłam w tym roku dużo tulipanów wysokich o stosunkowo dużych kwiatach. Na moim osiedlu jest obszar łąki kwiatowej, gdzie jesienią wsadzono cebule tulipanów. Byłam ciekawa co zakwitnie. Zakwitły przepięknie nie takie wysokie, ale dużo jest pełnych, kwiaty wyglądają jak róże lub piwonie. Wiosenne pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo, pięknych odmian ma tulipan ale ja jakoś tak najbardziej lubię te zwykłe - klasyczne kielichy :)

      Usuń
  7. Piękne, kolorowe tulipanki! Ja lubię wszystkie wiosenne kwiatki :odmiany szafirków zachwycają odcieniami niebieskimi, hiacynty zapachem, szachownice różnorodnością kształtów, żonkile wybarwieniem kwiatów, tulipany kolorami.Tulipany wykopuje się w czerwcu ( jak liście schną ) i sadzi we wrześniu. Ja ze względu na brak miejsca wykopuję większość koszyków z cebulkami i je rozdzielam po wysuszeniu. Zbytnie zagęszczenie cebul powoduje słabe kwitnienie. Zauważyłam, że nornice omijają te koszyki, w których tulipany posadziłam razem z żonkilami. Zdecydowanie więcej mam odmian żonkili niż tulipanów, bo nornic karmić nie będę 😆 Pozdrawiam 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żonkile są dominatorami i wysyłają w glebę jakieś tam swoje paskudżtwo, aby przejąć teren, stąd nazwa egoizmu - narcyzm. Ale jest to jakaś myśl w obronie przed nornicami :)

      Usuń
  8. Bardzo ładne te tulipany. Kiedyś ktoś mi mówił, że nie trzeba wykopywać ich co roku, ale wystarczy co drugi czy trzeci rok, bo cebulka idzie w głąb ziemi. Nie wiem czy to prawda, bo nie mam ręki do kwiatów.
    Mój tato jest miłośnikiem konwalii. Jakby mógł to cały ogród nimi chętnie pokryje. Babcia (świętej pamięci) kochała fiołki. Moja mama uwielbia storczyki a ja zachwycam się zawsze stokrotkami :D
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wykopywałam przed nornicami, ale może w glinianej ziemi tak nie będą się kręcić?

      Usuń
  9. Też lubię tulipany:) Choć w sumie to lubię chyba większość kwiatów:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystkie tulipany piękne, w każdym kolorze. Też je uwielbiam, zwłaszcza bukietach.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :))) tulipan należy do jednych z nielicznych kwiatów, które zapraszam do domu, do wazonu :)

      Usuń
  11. Śliczne masz te tulipany. Muszę się przyznać że ja pierwszy raz w tym roku mam tulipany. Wsadziłam cebule jesienią w dwóch miejscach, ale tylko w jednym tym bardziej słonecznym pięknie kwitły. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to początek tulipanów w twoim ogrodzie?

      Usuń
  12. Piękne są Twoje tulipany, też je uwielbiam .U mnie już sporo przekwitło.Cebulki tulipanów wykopuję co kilka lat.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też spróbuję zostawić je na ten rok w ziemi i zobaczę jak przezimuja i zakwitną wiosną?

      Usuń
  13. Prawdziwi "królowie" ogrodu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń